Kasza gryczana – wady i zalety. Czy warto włączać ją do naszej diety?

Kasza gryczana to takie nieduże ziarenka koloru brązowego

Kasza gryczana to takie nieduże ziarenka koloru brązowego. Jest to kasza, która ma naprawdę wiele różnych właściwości i zastosowań. Stosowana ona jest w naszej kuchni od dawna, ale czy tak naprawdę znamy jej właściwości i wiemy, jaki może mieć wpływ na nasz organizm? Jeżeli nie, to właśnie ten artykuł odpowie na wszelkie pytania dotyczące kaszy gryczanej.

Czym właściwie jest kasza gryczana i jakie są jej wartości odżywcze?

Kasza gryczana to wyłuskane ziarna gryki. Gryka zaś to roślina, którą możemy niemal na każdym polu spotkać w okresie wakacyjnym. Z wyglądu przypomina białe i różowe kwiaty. Gryka początki swojej uprawy datuje na około 6 tysięcy lat p.n.e. . Zaczęto ją uprawiać w Chinach, ale bardzo szybko rozprzestrzeniła się na cały świat. Co ciekawe, gryce wbrew pozorom nie jest bliżej do pszenicy czy trawy, ale do rabarbaru i szczawiu.

Kasza gryczana zawiera w sobie naprawdę wiele wartości odżywczych, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Jest ona bogata w:

  • białko,
  • błonnik,
  • kwasy tłuszczowe nienasycone omega 3 i omega 6,
  • witaminy z grupy B (B2, B3, B6 i B12) oraz witaminy E oraz K,
  • minerały, takie jak: mangan, magnez, cynk, fosfor, jod, potas, żelazo.

Jaki wpływ na nasze zdrowie ma kasza gryczana?

Kasza gryczana jest niezwykle zdrową kaszą, czego na co dzień raczej nie doceniamy, a naprawdę warto. Kasza ta jest bardzo dobrym źródłem białka. Co więcej, białko to jest lepiej przyswajalne przez nasz organizm niż białka pochodzące ze zbóż.

Ma ona także wysoką zawartość błonnika, który możemy podzielić na ten rozpuszczalny w organizmie i nierozpuszczalny. Ten pierwszy ma wpływ na obniżenie poziomy cholesterolu we krwi oraz zmniejsza możliwość zachorowania na choroby wieńcowe. Kasza gryczana zalecana jest również osobom chorującym na cukrzyce, gdyż zawarty w niej błonnik rozpuszczalny obniża glikemię. Natomiast błonnik nierozpuszczalny, który również w tej kaszy znajdziemy, ma wpływ na nasze jelita, które pobudza do pracy i usprawnia przemianę materii. Z tego powodu zachęca się osoby będące na diecie redukcyjnej bądź te, które mają problemy z zaparciami czy innymi problemami jelitowymi.

Kasza ta jest także bardzo dobrym źródłem żelaza, więc zalecana jest osobom skarżącym się na anemię. Pozytywnie wpływa także na nasz układ nerwowy oraz odpornościowy. 

Kasza gryczana nie zawiera w sobie glutenu (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana), dlatego idealnie sprawdzi się dla osób, które nie mogą stosować glutenu. Mogą ją zatem jeść i osoby chorujące na celiakię jak, i te, które glutenu nie tolerują. Jest ona dla tych osób świetnym zamiennikiem pszenicy.

Lepsza jest kasza gryczana biała czy prażona?

Najlepiej stosować białą kaszę gryczaną, która nie jest prażona, ponieważ podczas prażenia dochodzi do zmniejszenia walorów zdrowotnych kaszy. Traci ona witaminy oraz składniki mineralne.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com